måndag, oktober 27, 2014

Let me introduce you…

Lisa Lindström, Doberman. Foto: Sofia Ernerot.
Som svensk företagare med amerikadrömmar kan det vara svårt att veta var man ska börja. USA är ju så stort. Hur tar man sig in på marknaden?

Under Sweden-U.S. Entrepreneurial Forum fick vi bland annat höra Alexander Börve, iDoc24, och Lisa Lindström, Doberman, berätta om sina erfarenheter av att dra igång en verksamhet i USA. Båda lyfte fram vikten av att bli introducerad till rätt personer. För att nå fram till de investerare, kunder eller partners som man vill träffa, kan det vara avgörande att ha en gemensam bekant som förmedlar kontakten. Eller en bekants bekant.

I jakten på dessa dörröppnare gäller det att vara lite ”osvensk”. Eventuella bekvämlighetszoner får demonteras så att alla jobbiga telefonsamtal kan betas av.

”Be om hjälp från företagare som har etablerat sig i USA. Be också om råd från de som misslyckats. Det gäller att hela tiden fråga, fråga och fråga. Om man inte lyckas bli introducerad till rätt personer får man inga möten, och då blir det ingen försäljning”, sa Lisa Lindström.

Under eftermiddagens sista pass talade också Gunilla Nordlöf, Tillväxtverket, Guy Molinari, Kilpatrick Townsend & Stockton och Kevin Chambers, U.S. Embassy, Stockholm.

Chambers berättade om Select USA, ett program för att stimulera företagsetableringar i USA. Han berättade att de som arbetar på ambassaden i Stockholm kan vara till stor hjälp för svenska företagare som vill till USA. De har kontakter med företag och myndigheter i alla 50 stater.

”Vi hjälper gärna till med introduktionerna”, sa Kevin Chambers. ”Om du är ny som företagare kan det vara lite svårt att få ett långtids-VISA. Ta då gärna kontakt med oss på ambassaden. Vi kan vara till hjälp genom att förmedla din företagshistoria, och öka din trovärdighet”, fortsatte han.

Chambers tipsade också om ett stort evenemang som hålls i Washington DC, 23-24 mars 2015: Select USA Investment Summit. Kanske vill du ingå i en svensk delegation som åker över?

Som avslutningstalare på Sweden-U.S. Entrepreneurial Forum 2014 hade vi en kändis inom entreprenörskapsforskningskretsar: Professor Bill Gartner. Han är numera verksam vid två universitet: Copenhagen Business School och California Lutheran University.

”Entreprenörskap är som sport: Det finns en vinnare och många förlorare. Det gäller att ha kul medan man håller på med det”, sa Gartner.

Men vem som blir vinnare eller förlorare är inte lätt att förutspå. Han använde fotboll som exempel och konstaterade att världens bästa fotbollsspelare lyckas slå bollen i nät två gånger av tio. Den genomsnittliga spelaren lyckas en gång på tio försök. Skillnaden är alltså inte så stor!

”Det handlar bara om att försöka, och försöka igen. Entreprenörskap är processorienterat, det är ingen kurs som man kan tenta av. Det gäller att vara med i spelet hela tiden. Och att få igång fler spelare”, sa Bill Gartner.

Lite luttrat konstaterade han att ingen orkar läsa hans långa forskningsbaserade artiklar längre. Förutom att fila på haikuverser har han också formulerat ett entreprenörskapsmanifest – ett entrefesto – som han presenterade. ”Pay attention”, ”Learn to fail or you will fail to learn”, ”Traditions are solutions to yesterday’s problems”, ”Begin anywhere” och ”Make new mistakes faster” var några av budskapen.

/Åse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar