Häromdagen arrangerade vi den första Estradföreläsningen
för hösten. Stanfordprofessorn Tina Seelig presenterade en ny modell – The
Invention Cycle – som beskriver hur man går från fantasi till entreprenörskap.
Hon förklarade modellen och beskrev hur man bäst främjar innovation och gör
verklighet av sina idéer.
Efter en mycket spännande presentation genomförde hon en
workshop med de drygt 240 deltagarna. Vi har aldrig gjort något sådant tidigare
och vi undrade såklart hur det skulle fungera med så stor publik.
Hon delade in deltagarna i två grupper och gav grupperna
varsin uppgift. Nu tror ni säkert att deltagarna skulle dela med sig av sina
bästa affärsidéer. Men Tina gjorde precis tvärtom. Deltagarna skulle spåna fram
de absolut sämsta koncepten för en restaurang respektive en familjesemester.
Efter några minuter fick deltagarna berätta om idéerna
och det lockade fram många goda skratt. Vad sägs om en restaurang där man får
stå i kö i evigheter, och sedan serveras enbart surströmming? Eller en tripp
med familjen till en krigszon i öknen utan tillgång till internet?
Nästa uppgift var att förbereda en pitch för att sälja in
de här urusla idéerna. Frivilliga deltagare bjöds upp på scenen för att pitcha.
Hur säljer man in att det är trevligt att köa för surströmming? Eller att en
minst sagt strapatsrik semester för familjen skulle vara toppen? Vill du veta?
Kolla in hela föreläsningen på vår webb-tv.
Slutligen förklarade Tina varför hon gjorde på det här
sättet. Hon menar att när man tänker ut det bästa konceptet får man bara
tråkiga idéer. Allt ska ju vara så perfekt då. Men om man istället skissar på
det absolut värsta alternativet tänker man helt annorlunda, och utanför boxen.
Och då kan det bli riktigt spännande.
/Helene
PS: På förmiddagen höll Tina Seelig en workshop på
Kungliga slottet. Läs vår bloggpost och
Kungahusets inlägg om det.
Tidningen Entreprenör har publicerat en intervju med Tina.
På ESBRIs Flickr finns en mängd bilder från dagen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar