Jag läste nyligen en bok som är högaktuell i dagens
globaliserade samhälle. ”Det dynamiska företaget” handlar om hur man driver ett framgångsrikt företag i det rådande osäkra
affärsklimatet. Fler och fler företag handlar med, och producerar i, allt fler
länder. Marknadsplatsen har blivit global. Det har medfört en hårdare
konkurrens om kunder, leverantörer, råvaror och arbetskraft. Den här dynamiken
betraktas av många som ett problem och som en risk som måste hanteras.
Men den ger också en mycket större marknad – med oändliga
möjligheter. Författarna hävdar att osäkerheten kan vara en möjlighet till framgång
– om företaget är tillräckligt dynamiskt.
Alla företag som i dag finns på en marknad präglad av
hård konkurrens och internationalisering har mycket att vinna på att utveckla
och hantera olika typer av nätverk. Nätverken kan bestå av leverantörer, partners,
egna verksamheter, återförsäljare och kunder. Numera måste alla fokusera på sin
kärnkompetens och överlåta det övriga åt specialiserade partners.
De företag som fortsätter att reagera, parera och hoppa
på trender, i stället för att i grunden anpassa verksamheten, kommer inte att
bli vinnare i dagens och framtidens dynamiska omvärld.
Slutsatsen är att ju mer snabbfotade företagen är och ju
snabbare de kan anpassa sig till nya omständigheter, desto bättre lyckas de.
Hur anpassningsbart är ditt företag?
/Helene
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar