2017 års första Estradföreläsare var Cristina Chaminade,
professor vid ekonomisk-historiska institutionen. Vi porträtterade henne i
förra numret av Entré, så lite extra kul att se och höra henne live nu.
Föreläsningen handlade om globaliseringen av innovation och globala
innovationsnätverk. Vad händer när svenska företag söker sig utomlands, eller
när utländska företag hittar samarbetspartners i vårt land? Finns det något
nytt i det här, eller är det bara gammalt vin i nya flaskor?
Chaminade menade att många gamla sanningar om
internationalisering av innovation inte gäller längre. Bland annat att
innovationssamarbeten ofta sker med företag i grannländer, att det nästan bara
är multinationella företag som sysslar med det och att det oftast handlar om
marknadsanpassning av en tjänst eller produkt snarare än om utveckling av något
helt nytt.
- Det jag ska presentera i dag, utmanar de här
sanningarna. Men, vad är det då som har förändrats? Ja, innovationsflödenas
geografi ser annorlunda ut. Tidigare handlade det mest om flöden inom den så
kallade triaden: Japan, USA och Europa. Nu är flödena globala på ett helt annat
sätt, och går åt fler håll. Utvecklingsländer spelar allt viktigare roll i de
globala innovationsnätverken med Kina och Indien som stora spelare. Även flödenas
art har förändrats. Tidigare var det kanske mest marknadsanpassning, men nu är
det en hel del utveckling av nya produkter. Och om det tidigare mest handlade
om multinationella företag så är det numera allt fler små och medelstora
företag som deltar i innovationsnätverken, sa Cristina Chaminade.
Varför ska man då bli global? Bör man det över huvud
taget som mindre företag? Ja, om man vill bli riktigt innovativ så bör man nog
i alla fall försöka. Chansen att ta fram helt nya innovationer ökar nämligen om
man har globala samarbeten. Det gäller även små och medelstora företag.
- Att ha delar av sina innovationssatsningar utomlands
ska ses som ett komplement, inte som ett substitut. När det gäller tillverkning
flyttar man ofta hela sin verksamhet när man väl flyttar, så är det inte med
innovation. Rädslan för urholkning är alltså obefogad. Att lägga ut delar av
sin FoU leder i stället till högre produktivitetstillväxt i hemmaregionen har
forskare visat.
Så att satsa globalt är alltså bra, både för det enskilda
företagets innovationsverksamhet och för hemmaregionen. Men vad behövs
egentligen för att dra igång en global innovationssatsning?
- Om vi tittar på företagsspecifika saker, så spelar
exempelvis internationell kompetens en viktig roll. Ju mer mångfald när det
gäller nationalitet inom företaget, desto större chans att man etablerar ett
globalt innovationssamarbete. Även att ha många anställda med hög utbildning,
många inom FoU-området och med hög teknologisk kompetens ökar chanserna till
internationellt samarbete, konstaterade Chaminade.
Hela föreläsningen finns att se som webb-tv. Nästa
Estradföreläsning hålls 6 mars och handlar om hur man skapar tillväxt i sitt
företag. Hoppas att vi ses då!
/Jonas
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar