Företagens innovationskapacitet är en viktig fråga. Det poängterade Staffan Larsson från Tillväxtanalys på evenemanget Tillväxtdagen i går. Studier visar att företag som lyckas etablera innovationsstrategier uppvisar högre vinst över tiden. Således bör vi, enligt Larsson, stimulera innovationsbenägna företag.
Marcus Wallenberg, styrelseordförande i SEB, lyfte glädjande nog fram två innovationsekonomer (hans begrepp) i sitt anförande. Den ena var Joseph Schumpeter och den andra Erik Dahmén. I ESBRIs kunskapsbank finns en artikel från en konferens 2002 där Marcus Wallenberg och Erik Dahmén satt i samma panel. Wallenberg poängterade även att Sverige måste öka takten i förändringsprocesser och omvandlingstryck för att vi ska hänga med i den globala konkurrensen.
Näringsdepartementets bilexpert, statssekreterare Jöran Hägglund, pratade på temat ”Bilindustrins utmaningar sett ur ett tillväxtperspektiv”. Han konstaterade att fordonsindustrin, som omfattar ett tusental företag, har stor tillväxtpotential. Och även om de senaste åren har varit en jobbig period, har endast ett fåtal företag i branschen gått i konkurs. En sak som vore intressant att höra honom utveckla i något sammanhang är hans tanke om att svenska företag är lagom stora.
Kristina Alsér, entreprenör och landshövding i Kronobergs län, reflekterade över vad krisen inneburit för sitt län och Sverige i övrigt. Även om krisen har varit oerhört jobbig för många företag i Kronobergs län, så finns även positiva effekter. En sådan är ökad samverkan mellan olika aktörer, på lokal, regional och nationell nivå.
Den talare som lockade fram flest skratt var entreprenörsbonden Patrik von Corswant. Han driver Stafva Gård på Gotland, och är en av jordbruksministerns matambassadörer. Något som han själv, med glimten i ögat, tyckte var finare än att vara konsul. Han sa många tänkvärda saker, inte minst om den tradition som finns inom lantbruksbranschen att satsa på produktionsorientering och volymmaximering. Det har inneburit allt lägre lönsamhet för många bönder, i stället för satsningar på marknadsorientering och innovation.
Tillväxtdagen arrangeras av de statliga myndigheterna Tillväxtanalys och Tillväxtverket. I anslutning till dagen hade de gemensamt tagit fram rapporten ”Tillväxtfakta – Så växer Sverige och dess regioner”
För den som missade dagen kommer alla presentationer så småningom att finnas tillgängliga i ord och bild på Tillväxtdagens webbplats
/ Magnus
Vilken härlig blogg. Full av goda idéer och bra tips. Ska bli kul att läsa er tidning. Vore kul om du ville ge oss lite tips och råd då vi precis startat upp en blogg om entreprenörskap. Vår resa från idé till produkt. www.produktx.se
SvaraRaderaTack och hej!
Tack för glada tillrop! Kollade lite snabbt på er blogg. Mycket bra idé att låta kunder etc följa er resa från idé till produkt. Det skapar engagemang, och på köpet får ni säkert en massa bra idéer och input till ert företag. Håller gärna kontakten framåt!
SvaraRadera/ Magnus