Här är några av de resultat jag fastnade för:
Ungefär en fjärdedel av de här företagen är
internationaliserade på något sätt. De importerar eller exporterar varor och
tjänster, de ingår i en utländsk kedja eller samverkar med utländska partners.
De kan också vara verksamma i andra länder, främst genom att ha försäljningskontor
där. Det viktigaste är inte på vilket sätt företagen arbetar internationellt,
utan att internationaliseringen ses som en viktig del i företagsutvecklingen.
Man kan se att ungefär 85 procent av de
internationaliserade företagen vill växa, jämfört med ca 70 procent av övriga
företag i samma storlek. Tillväxtviljan är ännu tydligare bland de större
företagen, de som har 50-250 anställda. De mindre företagen kan ofta tänka sig
att växa men utan att anställa fler.
De här företagens framtidstro är positiv, men de upplever
samtidigt större tillväxthinder än jämförbara företag som enbart är verksamma
inom Sverige. De upplevda hindren kan vara konkurrens från andra företag och
brist på lämplig arbetskraft.
Just detta med konkurrens verkar upplevas svårare av
mindre företag. De stora företagen har oftare starka varumärken, men de mindre
behöver kanske lite hjälp på traven.
Därför ska vi jobba för att ännu mer stärka varumärket
Sverige. Det finns en positiv bild av Sverige utomlands. Ett svenskt företag
upplevs som pålitligt. Det kan de mindre företagen som vill etablera sig på en
internationell marknad ha nytta av.
Slutligen får vi vara medvetna om att det är företagarnas
egna drivkrafter som avgör om företagen ska bli verksamma internationellt. Därför
är det viktigt att samhällets insatser riktas mot att underlätta företagande
totalt sett, vare sig det gäller att verka inom eller utom Sverige. Specifika
insatser för att främja internationalisering gör inte så mycket nytta, enligt
rapportförfattarna.
Detta är den andra rapporten från undersökningen, den första kom i höstas och handlade om tillväxtmöjligheter och tillväxthinder för små och medelstora företag. Den kan du
läsa om i en tidigare blogg skriven av
min kollega Åse.
Ytterligare en rapport kommer under våren, då kommer
fokus att vara på regionala förutsättningar för företagande.
/Helene
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar