Karina Marietta Nielsen är professor i arbets- och
organisationspsykologi vid Norwich Business School, University of East Anglia.
Bra hälsa leder till innovationskraft, var ett av hennes buskap.
|
Personaldriven innovation förutsätter att personalen har
en hög grad av inflytande. Och det är ganska ovanligt, enligt Evans. Därmed är
också verkligt utvecklad personaldriven innovation ovanlig i de flesta
branscher.
Här riskerar företagen att missa en viktig källa till ny
kunskap. Kunskap som kan öka företagets innovationskapacitet. Anställda kan
bidra på olika sätt, och vid olika tidpunkter, i innovationsprocessen. De kan
bidra med idéer, kunskap, tid och kreativitet. Inputen kommer inte bara från
deras nuvarande roller på jobbet, men också från tidigare arbetsplatser och
från helt vanlig livserfarenhet.
En annan förutsättning för att personal ska kunna delta i
innovationsprocessen är en lärande arbetsplats. Lär gör man exempelvis genom
att se hur andra gör, genom mentorskap, genom att experimentera, genom att
diskutera och lösa problem, och genom sina nätverk.
För att främja en innovativ arbetsplats måste ledningen
och de anställda kunna samarbeta. Det behövs även en klar rollfördelning,
heterogena team, en miljö som tillåter misslyckanden och bra verktyg för att
fånga upp kunskap och nya idéer.
Nästa talare var professor Karina Marietta Nielsen. Hon hade ett hälsoperspektiv,
men menade att det också har bäring på hur innovativ en organisation är. Att
arbeta aktivt med att främja personalens hälsa ökar deras tillit till företaget
och påverkar därmed hur innovativa de vågar vara. Hälsa spelar en avgörande
roll i hur produktivt ett företag är. Tyvärr glöms det ofta bort i den typen av
diskussioner, påpekade Nielsen.
Allt hänger ihop, om man gör livet enklare för sina
anställda, minskar deras frustration och de presterar bättre. På alla plan.
Även ett av eftermiddagens artikelseminarier knöt an till
ämnet. Anne-Charlotte Teglborg presenterade sin forskning om det franska företaget Favi, som bland annat är underleverantör till många stora
bilmärken. En av deras stora innovationer är organisationsrelaterad, och
involverar i högsta grad personalen. För varje bilmärke de levererar till har
de skapat en ”minifabrik” med 20-30 anställda, som alltså bara arbetar mot det
specifika märket. De separata fabrikerna fungerar som egna entreprenöriella
företag, med en ledare som väljs av arbetarna själva.
Varje enhet har en försäljningsansvarig som också har
kontor i själva fabriken. Det vanliga är annars att företag särskiljer
funktioner som tillverkning och försäljning. Med den här lösningen skapas en
naturlig länk mellan leverantör och kund. När Favi tar fram en ny produkt,
bjuder de in kunden till fabriken under några dagar. Det gör att arbetarna får
veta mycket om kunden, något som sedan kan användas i framtida
utvecklingsarbete.
Under samma seminarium presenterades ett praktiskt
projekt: Motala kommuns ansträngningar för att öka innovationen bland sina
anställda. Tre representanter från kommunen var på plats för att berätta om
projektet. Bland annat har de lanserat en satsning för att ta tillvara
vårdanställdas innovativa idéer. En utmaning i inledningsskedet var att få
personalen att inse att de faktiskt hade innovativa idéer på lager. Innovation
är ett stort ord, som kanske inte är helt lätt att identifiera sig med. Och
anställda i den offentliga sektorn förväntas sällan vara innovativa. Lösningen
är att ställa frågan till personalen – och att lyssna.
Helixkonferensen avslutades fredag lunch. I fredags morse
höll professor Alain Fayolle en keynoteföreläsning om hur man skapar ett entreprenöriellt humankapital genom
utbildningar i entreprenörskap. Fayolle fick nyligen European Entrepreneurship Education Award. I går fick jag tid att intervjua honom
för en porträttartikel som kommer att publiceras i höstens första nummer av
Entré.
Helix är ett
interdisciplinärt forskningscentrum vid Linköpings universitet. Huvudfokus är
arbetslivsfrågor i ett brett perspektiv, och man samverkar med näringslivet,
den offentliga sektorn och med arbetsmarknadsmarknadsinstitutioner i ett så
kallat trippel helix-samarbete. Centrumets fem forskningsområden är:
produktions- och organisationsutveckling, lärande för förändring och
innovation, hälsa, kompetens och arbetsförmåga, nya organisationsformer samt
entreprenörskap och innovation.
/Jonas
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar