Ndidi Nnoli-Edozien och Adjoa Boateng. Foto: Sofia Ernerot. |
Först ut på dag 2 av GSWE, Global Symposium on Women's Entrepreneurship var en presentation av eXchange – ett
program som stöder kvinnors entreprenörskap i Portugal. Det drivs av Peep, en plattform som jobbar för att främja
entreprenörskap på olika sätt. Inom eXchange fokuserar man speciellt på att få
fler invandrarkvinnor att starta företag.
Nästa programpunkt var Adjoa Boateng, som även deltog
under första GSWE-dagen. Den här gången berättade hon
mer om företaget hon jobbar på nu, MicroEnsure som är världsledande på mikroförsäkringar. Målet är att erbjuda försäkringar
till alla, även de som kanske inte vanligen köper försäkringar.
Afrika som kontinent har låg penetration av försäkringar.
”Få försäkringsbolag vill verka i Afrika, även om människor där verkligen
behöver försäkringar”. I Ghana har 7 procent av befolkning en försäkring, i
Nigeria 0,68 procent. Så man kan nog lugnt säga att det finns en marknad…
MicroEnsure säljer sina produkter via olika mellanhänder som banker,
mikrofinansiärer och mobiloperatörer. Så när de väl får till ett bra samarbete
blir volymerna snabbt stora. Inom kort planerar de att dra igång ett samarbete
med en stor mobiloperatör i Nigeria, och hoppas då kunna sälja
1 000 000 försäkringar de första tre månaderna.
Ndidi Nnoli-Edozien |
Ämnet för Adjoas framträdande var ”Developing
entrepreneurship at the bottom of the pyramid”, en programpunkt hon delade med
Ndidi Nnoli-Edozien från Growing Businesses Foundation,
Nigeria. Det första Ndidi lyfte fram var dock att inget i Afrika är triangulärt
som i en pyramid – det är snarare cirkulärt.
Ndidi berättade om en ung man som kom till henne och bad
om pengar för att starta en rörelse som skulle hjälpa företagande kvinnor i
Nigeria. Utan säkerhet, mest på magkänsla, lånade hon ut pengar till honom. Nu
14 år senare har han hjälpt 430 000 kvinnor med finansiering till sina
företag. ”Vi planterade det frö som ledde till den utvecklingen. Vad som händer
här, påverkar vad som händer där. Allt är cirkulärt.”, sa hon.
Och på temat cirkulärt: Mai-Li Hammargren som var sista
talare ut innan lunch, medverkade även på GSWE 2012,
då hon live-pitchade sitt företag från scen. Mai-Li är en av grundarna till
klockföretaget Mutewatch, som nu lagt ner
tillverkningen och sålt slut på hela lagret. Under GSWE 2014 berättade hon
storyn bakom sitt företagande, och om hur entreprenörskapet kan vara en väg
till förändring, inte minst för unga tjejer och kvinnor.
Ojämlikheter uppstår ofta tidigt i livet, som att söner
gärna pushas till att ta större risker än döttrar. ”Det är ett sådant slöseri
att halva befolkningen inte får chansen att bli fantastiska. Men jag tror att
entreprenörskap är ett sätt att kapa systemet. Jag är 27 nu och har 11 års
ledarskapserfarenheter. Ledarskap är nyckeln till så mycket. Men det är svårare
att bli en bra ledare utan resurser. Och kvinnor får mycket mindre VC-pengar än
män. Det är ett skäl till att vi har färre kvinnliga ledare. ”, sa hon.
Mai-Li Hammargren |
När de precis var redo att börja sälja klockan upptäcktes
flera problem och de var tvungna att dra ut på lanseringen.
Kommunikationsstrategin till väntande kunder följde devisen ”det finns inga
problem, bara ny information”.
Mai-Li avslutade med att berätta om sitt senaste projekt
Fuffr, en teknik som gör att det går att styra en
smartphone eller padda utan att röra vid skärmen. Tanken är att utvecklare ska
kunna använda tekniken för att exempelvis göra sina egna spel. ”Vi vill göra
nördarna i klassrummet till stjärnor. Och visa att man faktiskt kan tjäna pengar
genom att vara nörd.”
Under förmiddagen talade även Alicia Robb från Kauffman Foundation. Hon berättade om deras olika program,
speciellt om dem med bäring på kvinnors entreprenörskap. Jackie Brierton,
grundare av Women's Enterprise Scotland, gjorde
motsvarande från sitt perspektiv.
/Jonas
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar