Johan Ahlström, Magnus Klofsten och Tord Lendau. |
Under det första mötet identifieras knäckfrågorna som
företagen vill arbeta med. Det finns vissa frågor som ofta återkommer,
exempelvis kring ägande, samarbetsformer och försäljning. Ju längre ett företag
har varit verksamt, desto mer tillspetsade brukar problemdefinitionerna vara.
När detta är klart placeras deltagarna i grupper för att diskutera olika
lösningar.
Programledarnas uppgift är inte att lösa problemen, utan
att ställa rätt frågor för att identifiera grundproblemen och sedan se till att
sammansättningen blir rätt i de olika grupperna. Deltagarna har massor av
erfarenheter så det är deras resurser som ska tas tillvara.
En av framgångsfaktorerna bakom en sådan här satsning,
menade föreläsarna, är att det bygger på en stor öppenhet och tolerans mellan
deltagarna. Det är viktigt att bjuda på sig själv för att få tillbaka. Genom
att dela med sig av sina erfarenheter kan andra undvika att göra samma misstag
som man själv har gjort.
Det krävs också handling från deltagarnas sida för att få
resultat. Det tredje och sista mötet under Utvecklingsprogrammet fokuserar på
resultaten, alltså hur deltagarna har agerat för att lösa sin knäckfråga. Då
gäller det att ha gjort sin hemläxa.
Men om man inte har tid eller ekonomisk möjlighet att
delta i just Utvecklingsprogrammet, vad kan man då göra? Något som jag tog med
mig från föreläsningen var att interaktion med andra företagare är mycket
viktigt, och det kan man få exempelvis på olika företagshubbar. Där finns andra
företag att bolla idéer med.
Om företaget inte befinner sig i en sådan miljö finns
kanske någon i det egna nätverket att diskutera knäckfrågor och problematik
med. Det kan vara värdefullt att få nya infallsvinklar på företagets problem.
Vill du veta mer om hur företag kan realisera sin
tillväxtpotential? Föreläsningen finns nu att se via webb-tv.
/Helene
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar