fredag, maj 05, 2017

Idéer förverkligas innanför boxen

Tänk utanför boxen! Det är en vanlig uppmaning till alla som vill vara kreativa och komma på nya idéer. Men tänk om det är precis tvärtom, att det är mer tänkande innanför boxen som behövs? Forskarna Roberto Verganti och Åsa Öberg är inne på det spåret – åtminstone om man vill att idéerna ska bli verkliga. Många idéer omsätts nämligen aldrig i innovationer, eftersom organisationerna saknar riktning.

För att idéer i slutändan ska komma till liv i företagen, innanför boxen, behövs mening och en delad vision. En innovationsresa bör därför alltid inledas med att ta reda på vad som är viktigt – för företaget och dess kunder.

På Estrad 9 maj kommer Verganti och Öberg att avslöja hemligheterna med meningsdriven innovation, med exempel hämtade från Gillette, Gucci, Nest, Alfa Romeo, Philips Healthcare och Deloitte. Deras föreläsning hålls på engelska och har titeln ”Innovation in your box: Why meaning – not ideas – is the key to success”. Har du inte möjlighet att delta går det bra att titta live på Youtube eller i efterhand via webb-tv.

/Jonas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar