Entreprenörskap är ett ämne som ingår i den nya
gymnasieskolan. Ett sätt att hjälpa eleverna att nå kursmålen är
UF-företagande, då eleverna får starta, driva och avsluta företag under ett
läsår. Tanken är att eleverna under den tiden ska lära sig mycket om
företagande, få kontakter och utveckla kompetenser som de har nytta av både
under och efter skoltiden. Erfarenheterna kan vara till nytta även om de senare
inte driver eget företag, de kanske i stället blir aktiva i någon förening
eller driver projekt i någon form.
Jag har precis läst läroboken ”UF-företagande: Entreprenörskap på riktigt”,
skriven av Michael Lindquist.
Den här boken används som ett stöd för gymnasieeleverna i processen att starta
och driva UF-företag.
Boken är lättläst och pedagogiskt upplagd med teori
varvat med praktiska exempel och tips. Den ger en beskrivning av vad
företagande innebär, de olika stegen och vad man bör tänka på. Dessutom ger den också tips på hur man
kan hantera de problem som eventuellt kan dyka upp, och hur man avslutar
företaget när läsåret är slut.
Det finns ett uttalat fokus på hållbart företagande i
boken, och det gillar jag väldigt mycket. Till exempel finns en checklista för
företag som vill jobba hållbart, E5:an. De faktorer som tas upp är Empati,
Ekologi, Etik, Estetik och Ekonomi. Frågor som diskuteras är exempelvis omtanke
om miljön, livet och världen, och om produkten är etiskt försvarbar.
/Helene
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRaderaJag hittade precis den här artikeln. Intressant! http://www.smp.se/nyheter/lobbyn/vaxjo-satsar-pa-okat-entreprenorskap-i-skolan(3717651).gm
SvaraRadera