Häromdagen deltog jag i ett spännande frukostseminarium
som Länsstyrelsen i Stockholm arrangerade. Det handlade om hur mångfald kan
bidra till att företag blir mer konkurrenskraftiga och tjänar mer pengar.
Under seminariet presenterades både forskning och
företagarerfarenheter som har med mångfald att göra. Magnus Lodefalk har länge forskat om globaliseringens
drivkrafter och hinder. Han menade att vi behöver bryta upp vår invanda syn på hur
företag ska drivas. Kompetens blir en viktig valuta i framtiden och vi behöver
bli bättre på att ta vara på de resurser som finns. Forskningen visar att
individer med utländsk bakgrund kan underlätta handel med andra länder.
Om ett företag anställer en utlandsfödd ökar
utrikeshandeln med i snitt 1-2 procent. De som är födda utomlands har unika
kunskaper om affärskultur, politik, religion och språk i sina tidigare
hemländer. De kan dessutom ha ett värdefullt nätverk även i övriga världen.
Sverige är ett litet, handelsberoende land och därför är detta av stor
betydelse.
De företag som handlar med andra länder blir oftast
bättre. De möter ny konkurrens och behöver därmed vässa sitt budskap, och
anpassa sina produkter och tjänster till nya marknader. Det är i dag mycket
lättare att befinna sig på en internationell marknad än vad det var tidigare.
Tullavgifterna har minskat, och kommunikationen har underlättats via internet,
med tjänster som exempelvis mejl och Skype.
Sedan fick vi ett exempel på ett företag som har anpassat
både sina produkter och sin kommunikation till nya målgrupper. Mikael Petersson är Diversity Business Manager på Folksam.
I Sverige finns mer än två miljoner människor med
utländsk bakgrund, det vill säga minst en förälder är född utomlands. Folksam
har haft flerspråkig kundtjänst sedan 1999 och i dag finns rådgivning på 18
olika språk. De har också anpassat sina tjänster till individer med olika
kulturell bakgrund.
Det går exempelvis inte att rekommendera placering i en
räntefond som investerar i alkoholtillverkning till en troende muslim eftersom
fondens verksamhet är oförenlig med islam. I stället finns det räntefria,
etiska fonder med en inriktning som passar denna grupp av människor. Eftersom
Folksam inte har nått ut till målgrupperna med vanlig annonsering i dagspressen
har de i stället marknadsfört sig via olika invandrarorganisationer, och även
arbetat med direktförsäljning och dörrknackning – med lyckat resultat.
Det här är verkligen spännande. Tänk om vi kan ta
tillvara kompetensen hos de två miljoner människor med utländsk bakgrund som
finns i Sverige och tänk om fler företag anställer utlandsfödda och ser dem som
en värdefull resurs…
Då bör vi kunna öka Sveriges utrikeshandel - och
därigenom tillväxten - markant.
Vill du veta mer om de här frågorna? 14 maj arrangerar
ESBRI en Estradföreläsning med fokus på utlandsföddas betydelse för utrikeshandeln. Magnus Lodefalk är en
av talarna på föreläsningen.
Länsstyrelsen har också gett ut en rapport om
utrikesfödda kvinnor på arbetsmarknaden och som företagare. Den kan du ladda ner här.
Ta också gärna en titt på ESBRIs temasida om företagare
med utländsk bakgrund. Där finns både
artiklar, lästips och webb-tv om företagare med utländsk bakgrund.
/Helene
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar